Geschreven door: Martijn van Vegchel, Technisch Adviseur Transportbanden
077-398 4416 | info@acb-transportbanden.nl
Totale leestijd: 5 minuten
In deze klantcase wordt beschreven hoe ACB Transportbanden en Onderdelen bijgedragen heeft aan de realisatie van twee bandtransporteurs aan de kust van Cherbourg.
De klant:
Koninklijke Boskalis Westminster N.V. is een toonaangevende expert op het gebied van baggeren, offshore transport en maritieme dienstverlening zoals sleep en bergingsdiensten.
Het project:
Onze opdrachtgever Boskalis draagt bij aan de realisatie van een offshore windmolenpark voor de kust van Fécamp, Seine-Maritime in het noordwesten van Frankrijk. Als het windpark voltooid is zal het voldoende elektriciteit opwekken om aan de vraag van 770.000 mensen in Seine- Maritime te voldoen.
Ook zal het park twee miljoen ton koolstofdioxide compenseren.
Om de 71 gravitaire funderingen van het project te realiseren moeten stenen uit een nabijgelegen steengroeve naar de kade worden getransporteerd en per schip naar het te bouwen windmolenpark worden gebracht. Om de schepen te beladen worden bandtransporteurs ingezet, en dat is waar de expertise van ACB Transportbanden & Onderdelen aan te pas komt! Boskalis heeft onze ACB locatie in ‘s-Heerenberg benaderd voor de opbouw van deze transporteurs. Dit vanwege
onze expertise in het opbouwen, monteren en in bedrijf stellen van dergelijke transporteurs.
De installatie:
De 300.000 ton aan stenen uit de steengroeve worden door middel van vrachtwagens naar de kade getransporteerd. Hier worden de stenen op stapels gelegd, waarna een shovel de stenen in een trechter stort. De trechter staat boven de transportband met ertussen een feeder. De feeder doseert de stenen en zorgt voor een gelijkmatige belading van de band. De transportband transporteert de stenen naar boven, waarna deze geladen kunnen worden op de Rockpiper, een
stenenstortschip. De transportbandinstallatie is gedeeltelijk verrijdbaar door middel van wielen onder de hoofdpoot. De shovel pakt de band aan de achterkant op en duwt de installatie naar het schip toe. Na het laden van het schip wordt de transportbandinstallatie weer terug de kade op getrokken.
Hoe is deze transporteur opgebouwd?
Collega’s Lex en Jan zijn naar Frankrijk afgereisd voor de realisatie van de bandtransporteurs. Allereerst is begonnen met het opzetten van het hoofdframe waarop de transportband en de onderdelen gemonteerd dienen te worden. Als het hoofdframe op de hoofdondersteuning staat wordt eerst de feeder op buffers op de ondersteuning achteraan de band geplaatst. Daarna wordt de trechter boven de feeder op de ondersteuning van de trechter geplaatst.
Hierna volgen de trogstellen, trogrollen, keer- en aandrijfrollen en de rubber transportband. De zware onderdelen zoals de keer- en aandrijfrollen worden met behulp van een hijskraan op de transporteur geplaatst. In de volgende fase worden de transporteurs op hoogte getild en op een metalen constructie in een hoek van 15°
gezet. Omdat de zover voor de hoofdondersteuning uitsteekt zijn tuikabels nodig voor extra ondersteuning. Deze worden overigens geplaatst voordat het hoofdframe met twee kranen op de hoofdondersteuning geplaatst wordt.
Resultaat:
In totaal hebben Lex en Jan twee complete bandtransporteurs opgebouwd, gemonteerd en proefgedraaid.
Door het gebruik van deze twee bandtransporteurs op de kade van Cherbourg kunnen de schepen gedoseerd geladen worden met de benodigde stenen voor de fundering van het windmolenpark.

Meer info? Neem contact op met Martijn!
Martijn van Vegchel
Bel +31 (0)314 323 474info@acb-transportbanden.nl