Soorten beschadigingen
Beschadigingen aan transportband kunnen optreden in verschillende soorten. Elke beschadiging heeft een oorzaak. Het is belangrijk om de soort beschadiging en de oorzaak te identificeren voordat de transportband gerepareerd wordt. Verschillende soorten beschadigingen zijn:
- Groef
- Lengte scheur
- Gat
- Dwarsscheur (zijkant)
- Zijkantscheur
Elke beschadiging dient zo snel mogelijk te worden gerepareerd om te voorkomen dat de transportband volledig doorscheurt.
Hoe worden rubber transportbanden gerepareerd?
Als een rubber transportband beschadigd is, kan het in veel gevallen nog gerepareerd worden zodat het niet direct nodig is om de band te vervangen. Met welke techniek een rubber transportband het beste gerepareerd kan worden is afhankelijk van de aard van de schade. Een gat of een scheur in de rubber transportband is in veel gevallen prima te repareren door een manchet aan te brengen. Indien er een stuk uit de band is, kan deze gerepareerd worden door vulrubber toe te passen. Indien een rubber transportband aan de zijkant ingescheurd is, kan deze gerepareerd worden door middel van warm vulkaniseren. Hiervoor is een reparatiepers nodig. Indien de band over een grotere lengte gescheurd is, zal er een tussenstuk in de transportband worden geplaatst.
Rubber transportband repareren met een manchet
Een rubber transportband is te repareren met een manchet als het gat of de scheur maximaal 200 mm breed is. Een monteur van ACB komt de band opschuren en plakt met lijm een manchet over de scheur. Na 12 uur is de lijm droog en kan de transportband weer gebruikt worden.
Let op: Indien er een bandafschraper op de transportband installatie gemonteerd is, dient de manchet verzonken te worden. De transportband zal moeten worden uitgesneden en de manchet zal volledig verzonken worden in het rubber. Op deze manier is er geen hoogteverschil waardoor de reparatie langer stand houdt.
Rubber transportband repareren met vulrubber
Rubber transportbanden waar een stuk uit is, kunnen gerepareerd worden met vulrubber. Bij deze reparatiemethode wordt het rubber opgeschuurd, voorgestreken met primer en gevuld met speciaal vulmiddel.
ACB biedt een speciale Repair set om dergelijke reparaties snel en duurzaam te kunnen uitvoeren. De set is een goede aanvulling op de gereedschappen en materialen van elke technische dienst die transportbanden onderhoudt. Met behulp van een ACB Repair set wordt stilstand tijd van het productieproces geminimaliseerd. De set bestaat uit primer, cartridges met vulmiddel, bijhorende statische menger en een knijpspuit. Voor een reparatie zijn basis gereedschappen zoals een schuurmachine of boormachine met schuurkop, kwast, spatel en gereedschap om af te werken nodig. Met deze gereedschappen en de ACB Repair set kunnen snel duurzame reparaties worden uitgevoerd aan elke rubber transportband. De set wordt geleverd met een praktische handleiding waardoor reparaties aan transportbanden een stuk makkelijker worden.
De ACB repair set is verkrijgbaar in onze Technische Groothandel
Rubber transportbanden repareren met een schroefkrammen
Scheuren en gaten in rubber transportbanden kunnen worden gerepareerd met schroefkammen. Middels de krammen wordt het bandmateriaal samen getrokken waardoor de scheur of het gat gedicht is. De schroefkrammen bewegen mee met de transportband.
Rubber transportbanden repareren met een reparatiepers
Rubber transportbanden kunnen gerepareerd worden met behulp van een reparatiepers. Dit is bijvoorbeeld wenselijk als een transportband ingescheurd is aan de zijkant. De transportband wordt voorzien van reparatiemiddel. Dit wordt vervolgens voor een bepaalde tijd naar een hoge temperatuur gebracht. Het reparatiemiddel vloeit de transportband aan elkaar, waardoor deze zijn originele sterkte weer terug heeft. Als er een grote scheur in zit kan er een normale pers ingezet worden die de volledige bandbreedte heeft.
Rubber transportbanden repareren met een tussenstuk
Indien rubber transportbanden over een lange lengte beschadigd is, kan deze gerepareerd worden door er een tussenstuk in te zetten. Het beschadigde deel van de band wordt vervangen door een nieuw stuk. Dit tussenstuk dient wel te voldoen aan bepaalde eisen. Het voordeel hiervan is dat de transportband niet in zijn geheel vervangen hoeft te worden. Transportband monteurs maken twee nieuwe lassen in de band om het stuk er tussen te plaatsen.
Hoe kunststof transportbanden repareren?
Afhankelijk van de aard van de schade kan worden bepaald hoe kunststof transportbanden het beste gerepareerd kunnen worden. Het repareren van kunststof transportbanden is over het algemeen best kostbaar. De weekmakers in het kunststof beperken de mogelijkheden om goede en betrouwbare reparaties uit te voeren. Kunststof transportbanden die ingescheurd zijn aan de zijkant van de band worden het beste met een reparatiepers gerepareerd.
Kunststof transportbanden repareren met een föhn
Met een föhn worden reparaties op kunststof transportbanden uitgevoerd. Met een föhn is het mogelijk om meenemers, golfranden of stuursnaren opnieuw op de transportband te bevestigen. Het is tijdens de reparatie belangrijk om het kunststof naar een bepaalde temperatuur te brengen. Indien de temperatuur van het materiaal tijdens de reparatie te hoog of te laag is, houdt de reparatie niet lang stand. Om die reden worden reparaties van kunststof transportbanden met een föhn vaak uitgevoerd door gespecialiseerde transportband monteurs.
Kunststof transportbanden repareren met een reparatiepers
Scheuren en beschadigingen van kunststof transportbanden kunnen worden gerepareerd met een reparatiepers. Door middel van warmte en reparatiemiddel wordt dan nieuw kunststof gevloeid zodat de transportband zijn originele sterkte weer terug heeft.
Hoe is een mechanische storing aan een transportband te herkennen?
Een transportband kan kapot gaan doordat er een mechanische storing is. De oorzaak van mechanische storingen kan heel divers zijn. In alle gevallen is het goed om de werking van de aandrijfrol en de keerrol (ook wel aandrijftrommel en keertrommel genoemd) te inspecteren. Daarnaast de staat van de onderrollen. Het is ook mogelijk dat een mechanisch probleem aan een transportband komt omdat er problemen zijn in de transportband aandrijving. Inspecteer daarom de elektromotor en de tandwielkast goed.
Hoe is een elektrische storing aan een transportband te herkennen?
Een transportband kan kapot gaan doordat er een elektrische storing is. Bijvoorbeeld als deze thermisch uitgevallen is. Het thermisch uitvallen van een transportband kan een mechanische oorzaak hebben. Bijvoorbeeld doordat de transportband geblokkeerd wordt. Het thermisch uitvallen van een transportband installatie kan ook komen doordat de transportband te zwaar beladen is. Benader de schakelkast om een elektrisch probleem te inspecteren en identificeren.
Download dit artikel als PDF
Wil je dit artikel opslaan om later nog eens terug te lezen?
Download dan de PDF versie!
Heb je een vraag of wil je een afspraak maken?
Vul dan onderstaand contact formulier in. Wij nemen zo snel mogelijk contact met je op!
OF VRAAG HET DIRECT AAN SANDOR
BEKIJK ONZE GERELATEERDE ARTIKELEN
Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!