Motorvermogen van een transportband berekenen
Geschreven door: Sandor Verhaeg, Technisch Adviseur Transportbanden
077-398 4416 sandor@acb-transportbanden.nl
Totale leestijd: 10 Minuten. Na het lezen van dit artikel weet je:
- Dat motorvermogen in een online configurator berekend kan worden
- Hoe het motorvermogen van een transportband berekend wordt
- Hoe u de weerstandkrachten berekent
- Hoe u de nevenweerstanden berekent
- Hoe u de hellingsweerstanden berekent
Het berekenen van motorvermogen in een online configurator
Het berekenen van motorvermogen is nodig om de juiste aandrijving voor een transportband installatie te kunnen selecteren. Het motorvermogen van een transportband aandrijving kan berekend worden middels een online configurator (gratis) op de website van ACB. Na het berekenen van het benodigde motorvermogen kunt u direct de juiste aandrijving selecteren, stepfiles van de aandrijving downloaden en een offerte aanvragen.
Klik hier om direct naar de configurator te gaan.
Het handmatig berekenen van motorvermogen bij transportbanden
Om het motorvermogen van transportbanden te kunnen berekenen zijn parameters nodig van weerstandkrachten en nevenweerstanden. Deze parameters kunnen achterhaald worden door een formule uit te werken. Op basis van de weerstandkrachten en nevenweerstanden kan vervolgens het motorvermogen (uitgedrukt in wattage Watt) worden berekend.
Aandrijfopstellingen motorreductoren
Onderstaand staan berekeningsmethoden en voorbeelden om aandrijfopstellingen voor transportbanden te berekenen. Er wordt gebruik gemaakt van motoren en motorreductoren.
Wil je dit artikel liever als PDF lezen:
Berekeningsmethoden en voorbeelden: transporteur
F = mᵗ * µ *g = ….. (N)
F = Versnellingskracht (N)
mᵗ = Totale massa ( te transporteren massa + gewicht transportband) (Kg)
µ = Glijdende wrijvingscoëfficiënt voor verschillende materialen
g = Versnelling door zwaartekracht : 9,81 (m/sec²)
n² = v : [ π* D ] = ….. (min -¹)
n² = Rpm van de as met lage snelheid van de vertragingskast/tandwiel van de transporteur (min -¹)
v = Snelheid van massa om te vervoeren (m/min)
D = Diameter van de aandrijftrommel van de transporteur (m)
i = n₁ : n₂
i = Overbreng verhouding van de vertragingskast
n₁ = Rpmvan elektromotor (min -¹)
n₂ = Rpm van de as met lage snelheid van de vertragingskast/tandwiel van de transporteur (min -¹)
M₂ = F * [D : 2] =…. (Nm)
M₂ = Koppel gereduceerd tot de trage as van de vertragingskast (Nm)
F = Versnellingskracht (N)
D = Diameter van de aandrijftrommel van de transporteur (m)
P₁ = [M₂ * n₂ ] : 9550 * Ʃƞ ] = …. (Kw)
P₁ = vereist motorvermogen (Kw)
M₂ = Koppel gereduceerd tot de trage as van de vertragingskast (Nm)
n₂ = Rpm van de as met lage snelheid van de vertragingskast/tandwiel van de transporteur(min -¹)
Ʃƞ = Som van alle efficiënte van het systeem
F = mᵗ * [ Sen α + µ * Cos α ] * g =….(N)
F = Versnellingskracht (N)
mᵗ = Totale massa ( te transporteren massa + gewicht transportband) (Kg)
µ = Glijdende wrijvingscoëfficiënt voor verschillende materialen
g = Versnelling door zwaartekracht : 9,81 (m/sec²)
α = Hellingshoek van transporteur (graden)
Gemiddeld gewicht rubber transportband per m2
Rubber | Kg per m2 |
2 laags rubberband | 7,5 |
3 laags rubberband | 12 |
4 laags rubberband | 16,5 |
Gemiddeld gewicht PVC transportband Kg per m2
PVC | Kg per m2 |
1 laags PVC | 2 |
2 laags PVC | 4,5 |
3 laags PVC | 5 |
4 laags PVC | 6,5 |
Gemiddelde wrijvingscoëfficiënt voor verschillende bandondersteuningen: µ
Glijplaat ondersteuning staal / kunststof | 0,03 - 0,45 µ |
Rol ondersteuning | 0,020 µ |
Extra benodigd vermogen
Schraper < 500 mm | 0,8 KW (v = 1 m/s) |
Bandbreedte < 1000 mm | 1,5 KW (v = 1 m/s) |
Bandbreedte < 1000 mm | 2,2 KW (v = 1 m/s) |
Rubberafdichting wat in contact komt met de transportband | 0,8 KW x lengte van de afdichting (v = 1 m/s) |
Wil je dit artikel liever als PDF lezen:
Rekenvoorbeeld transporteur h.o.h. 5 mtr met 2 laags rubberband bandbreedte 1mtr met hellingshoek 45 graden
Beschikbare gegevens
- Massa te vervoeren : m = 300 (kg)
- Gewicht transportband: m = 80 (kg)
- Snelheid van massa: v = 5 (m/min)
- Diameter van aandrijftrommel: D = 250 (mm)
- Rpm van elektromotor : n₁ =1400 (min -¹)
- Type wrijving van transporteur: µ = Glijplaat ondersteuning staal op Polymeer
- Hellingshoek: α = 45 graden
F = mᵗ * [ Sen α + µ * Cos α ] * g =….(N)
F = 380 (kg) * [0,707 (graden) + 0,45 * 0,707 (graden) * 9,81 (m/sec²) = …. (N)
F = 380 (kg) * [0,707 (graden) + 0,3182 (graden) * 9,81 (m/sec²) = 3821,5 (N)
n₂ = v : [ π* D ] = ….. (min -¹)
n₂ = 5 (m/min) * [3,15 * 0,25 (m)] = 6,37 (min ¹)
i = n₁ : n₂
i = 1400 (min ¹) : 6,37 (min ¹) = 219,78
M₂ = F * [D : 2] =…. (Nm)
M₂ = 3821,5 (N) * [0,25 (m) : 2] = 477,62 (Nm)
P₁ = [M₂ * n₂ ] : 9550 * Ʃƞ ] = …. (Kw)
P₁ = [477,62 (Nm) * 6,37 (min ¹)] : [9550 * 0,80 * 0,90 ] = 0,44 (Kw)
Motor geselcteerd | T 80A-4 0,55 Kw 230-400V/50Hz |
Tandwielkast geselecteerd | P₁ = 0,40 (Kw) M₂ = 500 (Nm) |
Met de uitkomsten kan men veel doen. Bijvoorbeeld het kiezen van een juiste motor.

Meer info? Neem gerust contact op met onze adviseurs.
Sandor Verhaeg
Bel +31 (0)77 - 398 44 16sandor@acb-transportbanden.nl